.

Directors Lounge

30. Juni 2011 - 21.00h | June 30th, 2011 - 9 p.m.
Z-Bar, Bergstraße 2, 10115 Berlin-Mitte

(curated by Klaus W. Eisenlohr)



Werkschau | Michael Brynntrup – meSelf, mySelf and iSelf

Michael Brynntrup ist seit den 80er Jahren Künstler und Filmemacher, der den unabhängigen, persönlichen und Experimentalfilm immer wieder neu auslotet. Begonnen hat er neben der Malerei mit Super-8 Filmen, die aber schon bald zum Expanded Cinema mit Mehrfachprojektionen, aber auch zu Kooperationen mit anderen Filmemachern in der Form des "Cadavre Exquis" erweitert wurden. Auf diese Weise entstand "Jesus der Film", mit Brynntrup als Hauptdarsteller in allen Filmteilen der unterschiedlichen Regisseuren. Der abendfüllende Film wurde schnell zur Legende. Aber auch als Star der schwul-lesbischen Kinobewegung wurde Michael Brynntrup bekannt. Dabei entstehen aber auch immer wieder ganz andere Filme, versucht der Künstler sich doch immer den Vereinnahmungen zu entziehen. Als durchgehende Themen durch seine Arbeit können Fragen nach der Identität des Selbst festgestellt werden, und nach den durch Gender und Sexualität bestimmten Rollen des Individuums; der Spiegel des Anderen, der Spiegel des Todes, aber auch der Spiegel der Medien selbst sind dabei wichtige Anregungen. [mehr]
(Programmtext Directors Lounge Berlin, Juni 2011 - Klaus W. Eisenlohr)

Michael Brynntrup is an artist and filmmaker who has been probing the limits of independent, personal and experimental film since the 80s. Very early in his art career, he started off with Super 8 films, but soon experimented with multiple projections and collaborations with other artists. With “Jesus, der Film” his collaboration took the form of a “cadavre exquis”, the joint product of a number of directors who only saw part of the work of their colleagues, but who all were asked to have Brynntrup play the main character, Jesus. The resulting feature-length film became a legend, while a little later, Brynntrup also became a well-known director in the gay-and-lesbian cinema movement. His goal, however, was always to avoid monopolization by a certain scene, and thus, from the start, he has strived for a diversity of themes and genres in his work. Still, we can find the repeated and ongoing questions of identity and the self, of how the roles we play in society are defined by gender and sexual orientation, and of how the mirror of the other – and of death – influence our lives. [more]
(program notes directors lounge Berlin, June 2011 - Klaus W. Eisenlohr)

[english]   [deutsch]


.


Filmprogramm | Film Program

HERZSOFORT.SETZUNG II (autogene Manipulationen)
HEART.INSTANT/IATION II (Autogenous Manipulations)
7:15 min | 1996 | BetaSP + 16mm | col | sound [MBCFILM#50]
(serielles Selbstportrait) | (selfportrait serial)
Totale Mondfinsternis über dem Meer
Total Lunar Eclipse Over the Ocean
15:00 min | 2011 | HD (16:9) | col | sound (5.1) [MBCFILM#74]
(sphätherischer Film) | (surround film)
NY 'NY 'n why not
NY 'NY 'n why not
4 min | 1999 | 35mm | col | stereo [MBCFILM#53]
(Musikfilm) | (music film)
DAS ELFENBEIN, Totentanz 1-3
THE IVORY - Death Dance 3
10 min | 1988 | Super8 + 16mm | col | sound
DER MENSCH - Totentanz 4
HUMAN BEING - Death Dance 4
6 min | 1989 | Super8 + 16mm | col | sound [MBCFILM#28]
STUMMFILM für Gehörlose
SILENT MOVIE For Deaf People
6 min | 1984 | Super8 + 16mm | bw | sound [MBCFILM#08]
(Lehrfilm) | (educational film)
ACHTUNG - die Achtung (concentration chair)
ACHTUNG - Respect (concentration chair)
14 min | 2001 | 35mm | bw + col | stereo [MBCFILM#56]
(Sensations- und Besinnungsfilm) | (sensation film)
IPANEMA lip-synch
IPANEMA lip-synch
3:15 min | 2003 | DV | col | stereo [MBCFILM#61]
(Karaoke Video) | (karaoke video)
BLUE BOX BLUES (die Inszenierung einer Fotografie)
BLUE BOX BLUES (Staging a Photo Shoot)
7:40 min | 2004 | DV | col | stereo [MBCFILM#63]
(Fotofilm) | (photo flick)
TABU V (wovon man nicht sprechen kann)
TABU V (About Which One Cannot Speak)
13 min | 1998 | 16mm | col | sound [MBCFILM#52]
(Tagebuchfilm) | (film diary)
x




Michael Brynntrup – meSelf, mySelf and iSelf

Michael Brynntrup ist seit den 80er Jahren Künstler und Filmemacher, der den unabhängigen, persönlichen und Experimentalfilm immer wieder neu auslotet. Begonnen hat er neben der Malerei mit Super-8 Filmen, die aber schon bald zum Expanded Cinema mit Mehrfachprojektionen, aber auch zu Kooperationen mit anderen Filmemachern in der Form des "Cadavre Exquis" erweitert wurden. Auf diese Weise entstand 'Jesus, der Film', mit Brynntrup als Hauptdarsteller in allen Filmteilen der unterschiedlichen Regisseuren. Der abendfüllende Film wurde schnell zur Legende. Aber auch als Star der schwul-lesbischen Kinobewegung wurde Michael Brynntrup bekannt. Dabei enstehen aber auch immer wieder ganz andere Filme, versucht der Künstler sich doch immer den Vereinnahmungen zu entziehen. Als durchgehende Themen durch seine Arbeit können Fragen nach der Identität des Selbst festgestellt werden, und nach den durch Gender und Sexualität bestimmten Rollen des Individuums; der Spiegel des Anderen, der Spiegel des Todes, aber auch der Spiegel der Medien selbst sind dabei wichtige Anregungen.

In vielen seiner Filme spielt Michael Brynntrup die Hauptrolle, oder ist sogar die einzige auftretende Person. Diese Filme stehen radikal im Ich-Bezug, und doch geht es dem Künstler weniger um selbstgefällige Selbstdarstellungen (diese faszinieren ihn eher bei anderen Menschen, zB. auch bei den "Drag Queens"). Vielmehr geht es ihm um eine schonungslose Selbstbefragung: er sucht das Allgemeine in sich selbst, die conditio humana, vielleicht auch die "conditio artifices", die des Künstlers. Nicht die psychoanalytische Zerlegung und auch nicht die theosophisch-modernistische Suche nach dem "dahinter" werden dabei befragt, sondern das Bild. In diesem Sinne ist der Künstler postmodern, ein Häretiker zu der spirituellen Suche der Filmmoderne, der im Gegensatz zu Sinn-Suchern wie Stan Brakhage und Bill Viola keine Antworten wohlfeil hält, sondern eher unangenehme Fragen.

Das Bild, das fotografische Abbild, das Bild seiner Arbeit, seines Tagebuchs, des Arbeitsplatzes, der Liste seiner Lover etc. sind dem Künstler Spiegel des Selbst. Eines Selbst, das sich als Exemplar der menschlichen Rasse, der Spezies der Künstler, oder der Minorität der Homosexuellen betrachtet. Allerdings hat die Sache einen Haken: Wir alle sind "ein ganz anderer" wenn wir uns im Spiegel betrachten. Wer seinen Partner oder die beste Freundin dabei beobachtet wenn diese in den Spiegel schauen, mag diese eventuell kaum wieder erkennen. Wir verwandeln uns unter dem eigenen kritischen Blick. Ähnliches passiert in der Malerei, der Photographie, dem Film und dem Video. Eine lange Traditionsreihe des Self-Portraits gibt davon Zeugnis. Das Bildnis des Malers an der Staffelei, ich denke dabei an Max Beckmann oder Lovis Corinth, lässt einen leicht erschauern unter dem schwer zu ertragenden, unerbittlichen Blick. Nicht von ungefähr sind die fotografischen Selbstzeugnisse derer, die sich weder mit ihrer Rolle noch mit ihrem Aussehen der Gesellschaft anpassen konnten, oft von Maskeraden bestimmt. Wie bei Claude Cahun; hier zeigt die das Gesicht verbergende Maske oder das geschminkte Gesicht vielleicht mehr vom Selbst und dessen Stellung zur Gesellschaft, als das "unbewehrte Gesicht". (Bilder die nun und sehr spät als Ikonen der fotografischen Moderne gefeiert werden.)

Es ist also kein Zufall, wenn sich Michael Brynntrup in einer ganzen Reihe von Filmen auch dem Portrait anderer zuwendet, oder auch deren Maskeraden. Für 'Achtung –­ Concentration Chair' baut er einen Stuhl aus Drahtgeflecht, der dann über mehrere Jahre als Studioobjekt für Portraits von sechs Männern und einer schwangeren Frau und deren durch Tattoos, Piercings und Narben gezeichneten Haut. Bei seiner Filmserie über den Tod, den 'Totentänzen' ­('Plötzlich und Unerwartet, der Elefant aus Elfenbein'), bei der sich je ein Künstler mit einem Totenschädel inszeniert, werden die einzelnen Filme zu Portraits, – Portraits, die die Maske des Todes tragen. Unter dem Zeichen von Aids eine tragische Symbolik, die Filme stellen sich aber in eine viel ältere Tradition der Totentänze und der Auseinandersetzung mit Krankheit und frühem Tod.

Wir können aber noch weiter gehen. Der Blick in den Medienspiegel bildet in letzter Konsequenz nur sich selbst ab. Brynntrup ist sich dessen durchaus gewahr. Nicht umsonst arbeitet er in unablässiger Folge mit Selbstreferenzen und -Zitaten, und deren Verfremdung. In Herzsofortsetzung wird das Selbstbildnis bis zur Unkenntlichkeit reproduziert, dient als Hintergrundtapete für weitere Selbstinszenierungen, die wiederum reproduziert und verfremdet werden. Schließlich wird 'in Blue Box Blues' gezeigt, wie das Fotoshooting (Brynntrup in der Rolle des Fotografen) eines lesbischen Paares in seiner Wiederspiegelung des Making-Of sich zunehmend selbst entleert. Die dabei entstehende Entfremdung des Zuschauers lese ich als Kalkül des Filmemachers, wirft dieser mich doch zurück um schließlich nach der realen Beziehung des Paares zu fragen. Dieses entzieht sich jedoch in einer geradezu hermetischen Umarmung dem Blick des Zuschauers. Das erotisch aufgeladene Setting verschliesst sich so dem platten Voyeurismus. 'Blue Box Blues' mag als Schlüsselfilm betrachtet werden, Michael Brynntrups Filme kritisch zu lesen und deren Selbstironie zu entziffern. Selbst beim Mitsingen des Karaokeefilms 'Girl von Ipanema' lässt sich also im Sinne Vilém Flussers gewahr werden, dass einerseits eigene unabhängige Medienproduktionen ein Mittel der Selbstbestimmung in der Mediengesellschaft sind, dass andererseits jedoch die projektierte "Wahrheit" nur eine Projektion der Medien bleibt. Oder anders ausgedrückt, wenn nach Marshall Mc Luhan das Medium die Massage ist, darf man sich nicht wundern, wenn bei Brynntrup einiges gegen den Strich geknetet wird und es an empfindlichen Stellen sehr zwicken kann.

Besonderes Highlight des Abends ist der neue Film, 'Totale Mondfinsternis über dem Meer'. Dieser scheint zunächst inhaltlich als auch aesthetisch im harten Kontrast zum Rest des Programmes zu stehen: keine schnellen Bildfolgen und aufgeladene Handlungen, sondern eine ausgedehnte Bildmeditation, die der Sound gewaltig verstärkt. Ein Junge mit vollen Lippen und krausem Haar im harten Gegenlicht am Meer. Dann geschehen jedoch irritierende minimale Bildbrüche; künstliche Bildereignisse, die den Betrachter nach Sinn und Symbolik fragen lassen ­oder nach reiner Medienselbstreferenz(?) ohne den Zuschauer jedoch aus der Bild-Verführung zu entlassen.

Das Filmprogramm zeigt einige 16mm Originale und einige selten gezeigte Filme des Filmemachers und Professors in Braunschweig und dürfte so auch Kennern des Werkes neue Einblicke versprechen.

(Programmtext Directors Lounge Berlin, Juni 2011 - Klaus W. Eisenlohr)



x




Michael Brynntrup – meSelf, mySelf and iSelf

Michael Brynntrup is an artist and filmmaker who has been probing the limits of independent, personal and experimental film since the 80s. Very early in his art career, he started off with Super 8 films, but soon experimented with multiple projections and collaborations with other artists. With “Jesus, der Film” his collaboration took the form of a “cadavre exquis”, the joint product of a number of directors who only saw part of the work of their colleagues, but who all were asked to have Brynntrup play the main character, Jesus. The resulting feature-length film became a legend, while a little later, Brynntrup also became a well-known director in the gay-and-lesbian cinema movement. His goal, however, was always to avoid monopolization by a certain scene, and thus, from the start, he has strived for a diversity of themes and genres in his work. Still, we can find the repeated and ongoing questions of identity and the self, of how the roles we play in society are defined by gender and sexual orientation, and of how the mirror of the other – and of death – influence our lives.

In many of his films, Michael Brynntrup plays the main protagonist, and sometimes he is the only character seen. These films are radically based on the reflection of the “Self”. However, the artist does not play on self-indulgent or self-complacent mirroring. To him, these kinds of self-projections are more interesting if played out by other people, like in his films with drag queens. On the contrary, it is a practice of self-inquiry, a search for universality, the “conditio humana” or maybe the “conditio artifices”, the conditions of being an artist. It is not the usual psychoanalytical dismantlement, or the theosophical-modernist inquiry for the hidden truth, concealed by the surface that the artist is seeking. But it is the interrogation of the image itself. Nothing is concealed, but everything is to be read. In this sense Brynntrup is postmodern, a heretic to the spiritual inquiry of film modernity, a man who – in contrast to spiritual seekers like Stan Brakhage and Bill Viola – does not offer pre-digested answers, but only uncomfortable questions.

The image, the re-photographed image, the image of his artwork, his diary, his work-space, the list of his lovers, and so on, are a mirror to the artist’s self. A self that is looking at itself like a sample of the human race, an instance of the species called “artist”, or an example of the minority called “homosexual”. However, there is a catch after all: we, all of us, are somebody “totally different” when looking into the mirror. Those who have watched their partners or best friends looking in the mirror may have hardly recognized their loved ones. We transmute ourselves under the auspices of our own critical gaze. This transformation is even evident in the long tradition of the “self-portrait”, in painting, photography, film and video. The effigy of the painter at the easel – I am thinking of Max Beckmann or Lovis Corinth, and their hard-to-endure gaze of the depicted – may give us a slight shiver. It is thus no accident that if those who cannot adapt to society, neither in their social role nor their looks, make portraits of themselves, their personal photographic testimonials turn into masquerade. Such is the case with Claude Cahun, whose self-depictions later – and belatedly – became icons of the photographic canon of modernity. Here, the masked or the painted face does show more of the self and its relation to society than the “unfortified” reflection.

It is thus no coincidence that Michael Brynntrup also turns towards the portrait in a number of his films, and towards the masquerades of the people portrayed. For “Achtung – Concentration Chair” (Attention – Concentration Chair), made over several years, he used a found chair made of wire grating as a studio prop. It served for portraits of six men and a pregnant woman while focusing on their tattoos, piercings, scars and skins. In his film series on death, “Totentänze” (Danse Macabre) “Plötzlich und unerwartet, der Elephant aus Elfenbein”, in each part of the series one artist acts in relationship with a skull. Here, the solo performance in each film becomes a portrait that wears the mask of death. Under the sign of AIDS, this bears quite a tragic symbolism; however, these films stand in the much older tradition of the death dance, “danse macabre”, and the topic of disease and early death.

Still, we could proceed further and say: on a final level, the gaze into the mirror of media does only reflect on itself, the media gaze. Brynntrup, being very aware of this, uses endless arrays of self-references, self-quotations and their alterations in his works. In “Herzsofortsetzung”, his self-portrait is duplicated so that the variations start to be unrecognizable copies of the original, being used as wallpaper for another self-portrait cycling through another repeated process of replication. Then in “Blue Box Blues”, the video shows a photo shoot of a lesbian couple (Brynntrup in the role of the photographer) that changes in its repeated reflection of “making of”, the representation of which thus becomes more and more remote. The resulting alienation of the viewer is a calculated means to prompt one to think about the real relationship between the women in front of the camera. However, the two retreat from the viewer into an almost hermetical embrace. The erotically charged setting thus does not feed much into the viewer’s voyeuristic expectations. Maybe “Blue Box Blues” can be seen as a key for understanding Michael Brynntrup’s media reflection as part of his style, aiding the critical reading of his work and the decipherment of his self-irony. Even while singing along with the karaoke of “Girl of Ipanema”, one must remember that independent media production is always both informational self-determination and pure self-projection inside the media, as it was seen by Vilém Flusser. “Truth” thus may only be a projection. Or, saying it differently, if according to Marshall McLuhan, “The Medium is the Massage” (one of his late books), we shall not wonder if Brynntrup is kneading us against the grain, and that it might pinch hard at some very sensitive parts.

A special highlight of the night is “Totale Mondfinsternis über dem Meer” (“Total Lunar Eclipse over the Ocean”). The film first seems to be antithetical to Michael’s other films, both aesthetically and in its content: no rapid sequences of images, no charged storyline, but an extended meditation, supported by an overwhelming soundscape. A boy with full lips and curly hair stands in the hard contrast of frontlighting at the seaside. Then, minimal breaks happen. Small artificial incidents take place in the image, irritating the meditation, urging the viewer to ask for the intended meanings – are these symbolic references, or a pure reflection of self-contained media? Meanwhile, the viewer is never released from the ongoing image seduction.

(program notes directors lounge Berlin, June 2011 - Klaus W. Eisenlohr)




x




UP CLOSE AND PERSONAL: MICHAEL BRYNNTRUP

Being used to a certain aesthetic presented in mainstream TV and cinema, people often find experimental short films strange and hard to digest. However the personal works of Michael Brynntrup, one of the most profilic German filmmakers working mainly on the underground circuit, are regarded as small jewels of cinematic culture that are very appealing and attract enthusiastic audiences.

Michael Brynntrup often performs the leading role in his movies. Yet his films are different than the films originating from an autobiographical filmmaking tradition in North America who use private lives as a form of artistic expression. When Michael Brynntrup exposes his subjectivity, it's not a one-to-one representation and he addreses always the human being in general. His films can be seen as experimental reflections of a narcissistic artist who presents himself as a man portraying himself to others who are supposed to recognise themselves in him.

"I see cinema, in essence, not as mass media, but as an individual experience that takes place in the mind of each viewer." (Michael Brynntrup) He leaves the audience to decide on the ambivalence of his work and to reflect on themselves while identifying with the exposed character in the film. As an experimental and independent filmmaker who sees his work as a medial self-reflection (film as metafilm) and working from a gay male perspective, he tries to direct his films to different contextual and technical limits. How well can reality be presented? What limits do morals and the media set? Despite his preoccupation with heavy existential themes of death and personal identity in his work, his vision is often ironic. He is able to integrate a personal diaristic strategy using humour and pathos to subvert, to create films which are both intimate and visually stunning.

(Tampere International Short Film Festival, catalogue March 2004 - Maarit Jaakkola)





Michael Brynntrup
Short-Biography


Born in Münster, Germany, 1959. Studied in Freiburg, Rome and Berlin. Master degree Fine Arts at the Braunschweig School of Art in 1991. Experimental poems, texts, paintings, photography, fotocopies, performances, installations and exhibitions since 1977. Over 70 experimental short films and videos since 1981, three feature films. Digital art in interactive media since 1995 (CD-ROM, DVD and internet).

Film exhibitions at the Museum of Modern Art New York (1987, 1992 and 1999). Numerous international exhibitions and film awards. Organisation of avantgarde and gay film events for museums, institutions and international film festivals. Publications on Super8 and Off-Off-Cinemas. Guest lecturer on Experimental Film and Interactive Media (e.g. at Merz Akademie Stuttgart and at Beijing Normal University Zhuhai/China). Since 2006 Professor for Film/Video at Braunschweig University of Art. - The artist lives and works.


Personal notice: As an independant 'experimental' film-maker who sees his task in particular in a medial self-reflection (film as metafilm) I try to lead films in all its different forms to contextual and technical borders. (And naturally I make the viewers come along to these borders). I comprehend film in its essence not as a mass media but as an individual experience which takes place in the head of each viewer.




x




Michael Brynntrup
Kurz-Biografie


Geboren 1959 in Münster/Westfalen, Studium Kunstgeschichte und Philosophie in Freiburg und Rom. Seit 1982 in Berlin, 1987-91 Studium Freie Kunst (Filmklasse der HBK Braunschweig, Prof.Büttenbender/Hein), 1991 Meisterschüler. Diverse Künste und Copyart seit 1977. Über 60 Filme und Video (drei Langfilmprojekte) seit 1981. Digitale Künste in interaktiven Medien seit 1995 (CD-ROM, DVD und internet).

'Film Exhibition' im Museum of Modern Art New York (1987, 1992 und 1999). Zahlreiche Werkschauen, viele Filmpreise, Organisation und Präsentation von Experimentalfilm-Reihen im In- und Ausland. Stipendiat des Kunstfonds e.V. Bonn (1993). Publikationen zu den Themen Super-Acht und Berliner Off-Off-Kinos. Gastdozenturen für experimentellen Film und interaktive Medien (u.a. an der Merz Akademie Stuttgart und an der Beijing Normal University Zhuhai/China). Seit 2006 Professor für Film/Video an der Hochschule für Bildende Künste Braunschweig. - Der Künstler lebt und arbeitet.


Persönliche Anmerkung: Als unabhängiger 'experimenteller' Filmemacher, der seine Aufgabe vor allem in einer medialen Selbstreflektion sieht (Film als Metafilm), versuche ich, Film in allen seinen Erscheinungsformen an dessen inhaltliche und technische Grenzen zu führen. (Und selbstverständlich nehme ich den Zuschauer immer mit an diese Grenzen). - Ich begreife Film in seinem Wesenskern nicht als Massenmedium, sondern als individuelles Erlebnis, das sich vor allem in den Köpfen jedes einzelnen Zuschauers abspielt.