Pressestimmen | reviews and articles

In Michael Brynntrups wunderbarer Miniatur wird das Schaufenster des Emporio Armani Megastore in Hongkong zur Bühne, indem die Kamera in einiger Entfernung die Arbeit eines Schaufensterputzers festhält. Passanten und Busse ziehen vorüber, tauchen in Variationen erneut auf, bewegen sich in der Zeit in beide Richtungen und verweisen so in doppelter Hinsicht auf die Wiederholung des immer Gleichen: Die Dekoration des Emporio Amani Megastore in Hongkong unterscheidet sich in nichts von einer anderen Filiale der Geschäftskette in anderen Städten der Welt. Und auch die Arbeit des Fensterputzers wird in allen Filialen des Nachts von statten gehen, um den aggressiv illusionistischen Warenkult der Schaufensterdekoration nicht durch eine alltäglich-banale Handlung wie die des Putzens zu stören.
In der Dokumentation dieses einfachen Arbeitsvorgangs entfaltet sich eine stille Differenz zwischen den Erscheinungen einer zunehmend globalisierten Konsumwelt und dem Beharren auf der Individulität des Einzelnen innerhalb dieser Marktstruktur. Die eleganten, tänzerischen Bewegungen des anonymen Fensterputzers, unterlegt von klassischer chinesischer Musik, die an die Filme Yasujiro Ozus denken lässt, lassen unmerklich das Persönliche hervorscheinen. In der Spannung zwischen Anonymität und Individualität innerhalb eines fast futuristisch anmutenden Settings wird die Welt zur Bühne, auf der der Einzelne agiert.
(arsenal-experimental, Verleihinformation, September 2005)



In Michael Brynntrup's wonderful miniature, the shop window of the Emporio Armani Megastore in Hongkong becomes a stage, as the camera records the window cleaner's work from a certain distance. - Pedestrians and busses pass by, turn up anew in different variations, move over the course of time in both directions, making a double reference to the repetation of the same. The decorations of the Emporio Armani Megastore in Honkong differ in no way from any other branch of the chain in other cities of the world. Und the window cleaner's work is also always done at night in all the stores, in order not to disturb the aggressively illusionary cult of goods of the shop window decorations through an everyday, banal event like cleaning.
In the documentation of the simple course of this work, a quiet difference unfolds between the appearance of an increasingly globalized consumer world and the insistence on the singularity of individuals within this market structure. The elegant, dance-like movements of the anonymous window cleaner, shown over a soundtrack of classical Chinese music that reminds one of the films of Yasujiro Ozu, let the personal imperceptibly come forth. - In the tension between anonymity and individuality with an almost futuristic setting, the world becomes a stage on which the individual acts.
(arsenal-experimental, Distribution note, September 2005)

ParaDocs at International Documentary Festival Amsterdam - In the ParaDocs programme, the "periphery" of the genre takes centre stage. Visual artists who make experimental documentaries, documentary filmmakers who experiment with digital technology, filmmakers who explore photography or new and unorthodox ways of telling a documentary story; ParaDocs investigates and resolves all seeming contradictions.
THE HONG KONG SHOWCASE (EINE FALLSTUDIE) - The Emporio Armani shop window in Hong Kong is a small theatre of the global fashion industry. At night, a window cleaner sways across the stage, accompanied by classical Chinese music. The camera watches him from across the street, and the observation of this small event is interrupted now and then by passing pedestrians or traffic. The dressing of Armani windows is identical all over the world, in all branch stores. In the daytime, when the store is open, you will never encounter anything as banal as a cleaning person. That would interfere with the shiny setting.
(http://www.idfa.nl/idfa_en_filmdescription.asp?filmid=27497, October 2006)

A nocturnal impression of the cleaning of the Armani shop window in Hong Kong.
(Int Documentary Festival Amsterdam, http://www.idfa.nl, October 2006)

In dit wonderlijke miniatuur wordt de etalage von een Emporio Armani kledingwinkel in Hong Kong ingzet voor een diepgaande, longitudinale studie van een enkele gebeurtenis. Een case study voorbij de conventionele verwachtingen van de toeschouwer.
(Mediakunst in beeld en context, Stichting Media Art Friesland, Richard de Boer & Nadine Bors, 2006)

Qui a déjà vu un laveur de vitres chez Armani? Personne, car il vient la nuit pour ne pas ̂être vu. Ode à l'humilité.
Wer hat schon mal einen Fensterputzer bei Armani gesehen? Eine Person, die nur nachts kommt, um eben nicht gesehen zu werden. Eine Ode an die Demut.
(Pocket Films Festival at Center Pompidou, catalogue, Juni 2007)

Zum Abschluss wird in THE HONG KONG SHOWCASE der Blick des Zuschauers [...] wieder zurück auf die Leinwand gelenkt, – um über die Schulter von Michael Brynntrup in einem Schaufenster einen Menschen bei der Arbeit zu beobachten.
(Programmnotiz Work in Progress www.fdk-berlin.de/de/arsenal, Oktober 2007)

[...] in the installation entitled 'The Hong Kong Showcase Box', a young man methodically washes mannequin display windows, completely absorbed in his task, while commuter trains periodically travel past him. His individual manual labor contrasts with the speed of urban transport. These images indicate a kind of slow lived time, just as Brynntrup’s still camera suggests a commitment to a patient, non-feverish watching. This commitment, however, doesn’t promise any payback in terms of the viewer’s desires to see something new and unanticipated suddenly happen on the screen.
(Alice Kuzniar, "Michael Brynntrup’s Cinematic Antidote to Yellow Fever",
In: GELBFIEBER, Catalogue of the Exhibition, HBK Braunschweig, May 2012)

monografischer Artikel | monographic review

'Deathstrip' (1986) is about a “dead no-man’s land" between an overgrown West Berlin graveyard and a desolate stretch of land under communist rule, where the main character arrives one afternoon. 'The Hong Kong Showcase' (2005), on the other hand, is a comment on living in a globalised world.
(The Guide Mumbai, 18.09.19 - Snigdha Hasan)