Pressestimmen | reviews and articles

monografischer Artikel | monographic review
Alice Kuzniar, "Michael Brynntrup’s Cinematic Antidote to Yellow Fever",
In: GELBFIEBER, Catalogue of the Exhibition, HBK Braunschweig, May 2012


Besonderes Highlight des Abends ist der neue Film, 'Totale Mondfinsternis über dem Meer'. Dieser scheint zunächst inhaltlich als auch aesthetisch im harten Kontrast zum Rest des Programmes zu stehen: keine schnellen Bildfolgen und aufgeladene Handlungen, sondern eine ausgedehnte Bildmeditation, die der Sound gewaltig verstärkt. Ein Junge mit vollen Lippen und krausem Haar im harten Gegenlicht am Meer. Dann geschehen jedoch irritierende minimale Bildbrüche; künstliche Bildereignisse, die den Betrachter nach Sinn und Symbolik fragen lassen ­oder nach reiner Medienselbstreferenz(?) ohne den Zuschauer jedoch aus der Bild-Verführung zu entlassen.
(Programmtext, Directors Lounge, Berlin, Juni 2011 - Klaus W. Eisenlohr)
A special highlight of the night is “Totale Mondfinsternis über dem Meer” (“Total Lunar Eclipse over the Ocean”). The film first seems to be antithetical to Michael’s other films, both aesthetically and in its content: no rapid sequences of images, no charged storyline, but an extended meditation, supported by an overwhelming soundscape. A boy with full lips and curly hair stands in the hard contrast of frontlighting at the seaside. Then, minimal breaks happen. Small artificial incidents take place in the image, irritating the meditation, urging the viewer to ask for the intended meanings – are these symbolic references, or a pure reflection of self-contained media? Meanwhile, the viewer is never released from the ongoing image seduction.
(Program notes, Directors Lounge, Berlin, June 2011 - Klaus W. Eisenlohr)

Slow time means a commitment to a reversal of the fast-paced editing and rapid screen changes that contemporary visual culture cultivates, whether it be in a music video or on the ipod touch screen. But paradoxically slow time can be just as crafted for all its resistance. // A fine example of this paradox is 'Totale Mondfinsternis űber dem Meer (AETHER)'. In this 15:44 loop video with amplified sound, the silhouette of a boy fishing on the rocks stands before a dramatic sunset. It seems to be shot in real time, as the sun descends, until one realizes that at times the clouds start to move in the opposite direction or star constellations suddenly appear in the digitally altered sky. One wonders what the title “total eclipse of the moon” means until the boy’s head moves to reveal a moon; again a purportedly natural occurrence is seen as a construction of cinematography. The spectator who would hurriedly walk in and out of this loop without watching it in full (or, for that matter, repeatedly) would fail to notice these slight changes in the sky. In other words, Brynntrup encourages him or her to indulge in an attentive viewing that demands deceleration.
(Alice Kuzniar, "Michael Brynntrup’s Cinematic Antidote to Yellow Fever",
In: GELBFIEBER, Catalogue of the Exhibition, HBK Braunschweig, May 2012)

monografischer Artikel | monographic review

Neben Fotos zeigt Brynntrup, 52, Professor für Videokunst an der HBK Braunschweig, Experimentalfilmer und Asien-Reisender, in der Ausstellung „Gelbfieber“ auch Videoarbeiten. (...) Highlight der Ausstellung ist die Video-Klang-Installation „Totale Mondfinsternis über dem Meer“. Gegen die Dämmerung hebt sich der Schattenriss eines halbnackten Jungen ab, der stoisch angelt, ungerührt vom Verschwinden des Mondes und vom Brodeln des Pazifiks, dessen Urgewalt sich auch akustisch mitteilt: Umtost von allen Seiten, erleben wir den Film in einer Kabine. Ein starker Eindruck und ein schönes bewegtes Bild für die Gelassenheit derer, die mit einer Natur leben, die noch Wunder, Lebensquell und Bedrohung zugleich ist.
(Braunschweiger Zeitung, 13.06.2012 - Florian Arnold)